Kom till oss vill minska mörkertalen med sociala medier 

Polisen påbörjade kampanjen Kom till oss i november 2012 för att med hjälp av sociala medier uppmärksamma våld i nära relationer och få fler att anmäla den sortens brott. Kampanjen avslutas till sommaren 2013 men har varit framgångsrik, enligt Sofia Oliv, kommunikationsstrateg vid Rikspolisstyrelsen.

 Kom till oss har genomförts en gång tidigare – 2009, men skillnaden den här gången är att man använt sig av sociala medier som Facebook, Youtube, bloggar med mera. En framgång, enligt Sofia Oliv som berättar bland annat att deras informationsfilm Skuggan har setts av fler än 265 000 personer. Den har fått 140 000 kommentarer och över 200 000 likes på Facebook.

– Att använda sig av sociala medier kräver mer engagemang. Bland annat har polisen runt 80 egna Facebook-konton som använts för olika inlägg som handlat om våld i nära relationer, berättar Sofia Oliv.

Målet med kampanjen är att uppmärksamma brotten, öka antalet anmälningar och minska mörkertalet. Den riktar sig särskilt till personer som utsätts för våld, hot och kränkningar i alla former av partnerrelationer, samt personer som bevittnar eller känner till våld, hot och kränkningar i nära relationer. Man har även riktad information till de personer som har annat modersmål än svenska, personer med funktionshinder samt personer utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck.

Just nu är man i färd med en andra våg av filmvisningen som visades för första gången i november 2012. Man kommer i denna omgång att göra en särskild satsning tillsammans med Länsstyrelsen Östergötland om hedersrelaterat våld och förtryck där man riktar sig till skolor och skolpersonal.

– Skolan är för många människor den enda fristad där man får möjlighet att se en del av en annan värld i ett annars förtryckt liv, säger Sofia Oliv.

Kampanjen är ett regeringsuppdrag som avslutas till sommaren 2013. Då ska utvärderingen vara klar. Och hittills pekar den kvantitativa mätningen på goda resultat. En mer kvalitativ utvärdering ska också göras för att se hur folk har upplevt kampanjen.

Sofia Oliv hoppas att Kom till oss ska resultera i fler samarbeten framöver. Bland annat har man varit i kontakt med gym och apotek.

– Allt vi tagit fram har vi tagit fram för vi vill att det ska leva vidare, säger Sofia Oliv.

Mer information om kampanjen hittar du på Polisens webbplats.


Text: Malin Sand




 


Utskriftsversion Utskriftsversion

uiqt|wB&sqi5jmvzw|pH{wkqitzm{}z{5ow|mjwzo5{msqi5jmvzw|pH{wkqitzm{}z{5ow|mjwzo5{m