Råd om vad du kan göra

Ring en kvinnojour, kvinnofridslinjen
eller RFSL:s brottsofferjour.
Där kan du prata om dina problem.
Ingen berättar något om dig för någon annan.
Titta i Hjälpguiden.
Där finns information om vilken hjälp
som finns i din kommun.

Berätta för någon.
Våga lita på att de som står dig nära
vill att du ska ha det bra.

Skriv dagbok,
för det är bra att kunna minnas vad som har hänt.

Gå till jourmottagningen på vårdcentralen
eller akuten på sjukhus om du har fått skador
så att de kan skriva upp vilka skador du har fått.
Det är viktigt om du vill anmäla till polisen.

Om den du är tillsammans med är våldsam en gång
kan det hända flera gånger.
Det är viktigt för dig att veta.

Tänk på att dina barn också kan må dåligt av våld.

Det är brottsligt att använda våld
mot någon man är tillsammans med.
Därför ska du pratat med polisen
om du vill anmäla.

Du kan prata med socialtjänsten.
De har ansvar för att hjälpa dig
om den du är tillsammans med
kan skada dig.
I Hjälpguiden finns telefon och adress
till socialtjänsten i din kommun.


Utskriftsversion Utskriftsversion

uiqt|wB&livqmt5kmlmzjmzoH%vozmoqwv5{mlivqmt5kmlmzjmzoH%vozmoqwv5{m