Så här vet du om något är fel

Om du behandlar en annan dåligt
visar du att den personen inte har något värde.
Du bryr dig inte om vad den personen tycker.
Du bryr dig inte om att berätta om viktiga saker.
Du är bara tyst och svarar inte.
Du kanske talar om alla fel personen gör.
Om du själv gör något fel
säger du att det är den andras fel.

Är du svartsjuk och låter inte den andra
ha någon frihet?
Låter du inte den andra
vara med och sköta ekonomin
eller att bestämma reglerna i familjen?

Om du gör det här ofta
och för att skada den andra så är det våld.

Våld är också att hota och slå den andra
eller att tvinga personen att vara med på sex
som den inte vill ha.
Våld är också att skrämma den andra personen
genom att slå sönder saker.

Känner du igen dig?
Det finns hjälp att få.


Utskriftsversion Utskriftsversion

uiqt|wB&livqmt5kmlmzjmzoH%vozmoqwv5{mlivqmt5kmlmzjmzoH%vozmoqwv5{m